کورایم
یکی درد ویکی درمان پسندد یکی وصل ویکی هجران پسندد من از درمان ودردو وصل وهجران پسندم آنچه را جانان پسندد
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: منصور - جمعه ٢٩ خرداد ۱۳۸۸

تهران، امروز در شکوه نماز جمعه رهبر و ملت، لبریز از معنویت و یاد عطرآگین امام زمان (ارواحنا لمقدمه الفدا) بود.

خطبه‏ى اول‏

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

 

و الحمدللَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نتوکّل علیه و نستغفره و نصلّى و نسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابى‏القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما بقیّةاللَّه فى العالمین و السّلام على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

 قال الحکیم فى کتابه: "هو الّذى انزل السّکینة فى قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم و للَّه جنود السّماوات و الأرض و کان اللَّه علیما حکیما"(1)

همه‏ى برادران و خواهران عزیز را توصیه میکنم و دعوت میکنم به رعایت تقواى الهى و توجه به خداى متعال و دل دادن به رحمت و تفضل الهى در همه حال. اگر ما تقواى خدا را پیشه کنیم، اگر در همه حال دل را به خدا متوجه کنیم، حضور خود در مقابل ذات مقدس پروردگار را از یاد نبریم - که معناى حقیقى تقوا همین است - یقیناً برکات الهى، رحمت الهى، کمک الهى شامل حال ما خواهد شد. در نماز جمعه‏ى هر هفته دلهاى نمازگزار و متوجه به خداوند متعال باید این حقیقت را، این معناى شگفت‏انگیز را با خود مرور کند؛ تقوا را به خود تلقین کند.


ادامه مطلب ...
نویسنده: منصور - سه‌شنبه ٢٦ خرداد ۱۳۸۸

شاعرى گفته است :

از جنازه هاى که از راه مى رسند، در هراسیم . و چون از ما پنهان مى شوند، از یاد مى بریم . ترس ما، همچون ترس گوسفندان از گرگست ، که چون از دیدشان پنهان شد، باز، به چرا مى پردازند.

شوقى ! غم شوخ دلستانى دارى  گر پیر شدى ، چه غم ؟ جوانى دارى

 

شمشیر کشیده ، قصد جان ها دارد   خود رابرهان ! تو نیز جانى دارى .

 

 

مجنون گفت :

از شنیدن سخن دیگران باز مانده ام . مگر آن چه که از آن تست که این ، کار منست . نگاهم را به آن که با من سخن مى گوید پیوسته مى دارم و تمامى خردم با تست .

 

لیلى گفت :

هر حالى که مجنون داشت ، من نیز داشتم اما برترى من بر او آشکار است و آن ، اینست که او پدیدار کرد و من در رازدارى فرو مردم .

نیز لیلى گفته است :

مجنون عامرى ، قصه عشق خویش آشکار کرد. اما من نهفتم و در اشتیاق خویش نابود شدم اگر به قیامت ندا دهند که قتیل عشق ، کیست ؟ این تنها منم که پیش خواهم آمد.

 

حال من نیز ....

زیبارویى را دوست دارم ، که آیت همه روشنى هاست . بسیار کسان در وصال او ناکام مانده اند. و حدیث درماندگى خویش را پنهان مى دارند. به سرگذشت من نمى پردازد. چه ، مى ترسد که اگر به من گوش فرا دهد، دلش ‍ به رقت آید.

 

توهم بداد دل خویش برس تا وانفسا در روز واپسین نزنی ای همسفرم

نویسنده: منصور - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸

1 آداب مجلس[1]

 1- پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و اله فرمود: «براى هیچ کس روا نیست [که در مجلسى‏] بین دو نفر جدایى افکند مگر به اجازه آن دو». قال النبىّ صلّى اللّه علیه و آله: «لا یحلّ لرجل أن یفرّق بین اثنین إلا باذنهما.»[2]

 

2- رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «نباید کسى از شما شخصى را از نشستگاهش بلند کند و خود در آنجا بنشیند، ولى باید براى نشستن تازه وارد جا باز کنید».- قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «لا یقیمنّ أحدکم رجلا من مجلسه ثم یجلس فیه و لکن توسّعوا و تفسّحوا»

 

3- از ابن عمر روایت شده است: کم اتّفاق مى‏افتاد که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله از مجلسى بر مى‏خاست و دعاى زیر را بر زبان نمى‏آورد: «خداوندا، از خشیت خود به اندازه‏اى به ما ببخش که آن را بین ما و سرپیچى از فرمان خود حایل گردانى. و مقدارى از طاعت خود به ما ارزانى دار که با آن ما را به بهشت خود برسانى و یقینى به ما بده که با آن سختیهاى دنیا را برما آسان گردانى. خداوندا ما را از شنوایى و بینایى و توانمان که به آنها زنده‏مان داشته‏اى، بهره‏مند گردان و آن را براى ما پایدار بدار و انتقام ما را از کسانى که به ما ستم کرده‏اند، بگیر. و ما را بر کسانى که با ما دشمنى ورزیده‏اند، پیروز گردان. مصیبت ما را در دین ما قرار مده و دنیا را بزرگترین اندیشه و منتهاى علم ما قرار مده. و کسانى را که به ما رحم نمى‏کنند برما چیره مگردان». و عن ابن عمر قال: قلّما کان رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله یقوم من مجلس حتى یدعو بهؤلاء الدّعوات «اللّهمّ اقسم لنا من خشیتک ما تحول به بیننا و بین معصیتک، و من طاعتک ما تبلّغنا به جنّتک، و من الیقین ما تهوّن به علینا مصائب الدّنیا. اللّهمّ متّعنا بأسماعنا، و أبصارنا، و قوّتنا ما أحییتنا، و اجعله الوارث منّا، و اجعل ثأرنا على من ظلمنا، و انصرنا على من عادانا، و لا تجعل مصیبتنا فى دیننا، و لا تجعل الدّنیا أکبر همّنا و لا مبلغ علمنا، و لا تسلّط علینا من لا یرحمنا»

 

                       

4- پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «اگر گروهى در مجلسى بنشینند [و برخیزند] و خداوند متعال را در آن مجلس یاد نکنند و بر پیامبرش درود نفرستند، در کارشان نقصان خواهد بود. که اگر خداوند بخواهد آنان را عذاب مى‏کند و اگر بخواهد مى‏آمرزد». عن النّبىّ صلّى اللّه علیه و آله: «ما جلس قوم مجلسا لم یذکروا اللّه تعالى فیه و لم یصلّوا على نبیّهم فیه إلّا کان علیهم ترة؛ فإن شاء عذّبهم، و إن شاء غفر لهم».

 

5- رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «اگر گروهى بدون یاد خدا از مجلسى برخیزند [و آن مجلس را به پایان آورند]، گویى از بالاى نعش درازگوشى برخاسته‏اند و دریغ و افسوس خواهند داشت قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «ما من قوم یقومون من مجلس لا یذکرون اللّه تعالى فیه إلا قاموا عن مثل جیفة حمار و کان لهم حسرة».

 

 6- رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: فقیران را دوست بدارید و با آنان بنشینید. قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: أحبّوا الفقراء و جالسوهم‏



[1] پیام پیامبر    ترجمه‏فارسى    323    1 آداب مجلس .....  ص : 321

[2] پیام پیامبر    متن‏عربى    322    1 آداب المجلس .....  ص : 320

نویسنده: منصور - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸

-" تعلیم" مقدم است یا" تربیت"؟

جالب اینکه در چهار مورد از قرآن مجید که مساله تعلیم و تربیت به عنوان هدف انبیاء با هم ذکر شده است در سه مورد" تربیت" بر" تعلیم" مقدم شمرده شده (سوره بقره آیه 151- آل عمران 164- جمعه 2) و تنها در یک مورد" تعلیم" بر" تربیت" مقدم شده است(آیه‏129سوره البقره رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِکَ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ‏) با اینکه مى‏دانیم معمولا تا تعلیمى نباشد تربیتى صورت نمى‏گیرد.بنا بر این آنجا که تعلیم بر تربیت مقدم شده اشاره به وضع طبیعى آن است، و در موارد بیشترى که تربیت مقدم ذکر شده گویا اشاره به مساله هدف بودن آن است، چرا که هدف اصلى تربیت است و بقیه همه مقدمه آن است [1]


ادامه مطلب ...
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :